کلینیک دندانپزشکی آماریس

کلینیک دندانپزشکی آماریس

نوبت‌دهی آنلاین

درمان دندان درد در خانه با 12 راه کار ساده

درمان دندان درد در خانه را با 12 راه کار ساده انجام دهید. دندان درد بسیار بر روی خلق و خوی شما تاثیر گذار است و این می تواند دلیلی باشد که شما به دنبال درمان دندان درد درخانه بگردید. دندان درد بسیار حس ناخوشایندی است که با درد خفیف و درد شدید همراه است. مشکل دندان درد را نمی توان به آسانی حل نمود. اگر هم درمان دندان درد را به صورت موقت انجام دهید، باز هم به سراغ شما می آید.  

شما باید ریشه درد دندان را شناسایی نمایید. با این کار شما می توانید به آسانی درمان دندان درد را انجام دهید. بسیاری از کار ها را می توانید در خانه و بدون نسخه انجام دهید و درمان دندان درد را انجام دهید. ما در این مقاله برای شما درمان دندان درد را در خانه به صورت فوری و با 12 راه کار مورد بررسی قرار می دهیم و به آن می پردازیم. ولی اگر که دندان درد بسیار زیاد شود و عودکند، باید حتما به پزشک مراجعه نمایید.   

انواع دندان درد را بشناسید.

قبل از اینکه درمان دندان درد در خانه را یاد بگیرید؛ بهتر است که اول به 4 دسته از موارد اصلی دندان درد و مشکلاتی که همراه با دندان درد است، بپردازیم.   

درد های پی در پی دندان

درد دندان مداوم یا پی در پی نمونه ای از درد دندان است، که به صورت حاد نمی باشد، ولی با شما به صورت مداوم همراه است. در برخی از موارد می توان این مشکل را با نخ دندان و مسواک حل کنید. اما اگر درد دندان شما مربوط به دندان غروچه و یا آبسه است، باید نزد پزشک بروید.

درد های مداوم رایج عبارتند از:

  • گیر کردن غذا بین دندان و لثه
  • وجود یک آبسه دندان
  • براکسیسم یا همان دندان قروچه

درد دندان بسیار زیاد و وحشتناک

درد دندان بسیار زیاد و وحشتناک

معمولا برای درد های بسیار زیاد باید به پزشک مراجعه کنید. معمولا این چنین دردهای زیادی به شل بودن روکش و یا پر کردن دندان بستگی دارد و بخش هایی از دندان ها که حساس و آسیب دیده است را در معرض آسیب زیادتری قرار می دهد.

دلایل رایج در این مورد عبارتند از:

  • دندانی که دچار شکستگی شود.
  • دندان پوسیده شده
  • ترک خوردن مینای دندان
  • ایجاد شدن حفره در دندان

حساس شدن به سرما یا گرما

اگر زمانی که یک نوشیدنی سرد و یا یک غذای گرم میل می کنید دچار درد می شوید، به این دلیل است که، مینای دندان شما دچار ساییدگی شده است.

در بعضی از مواقع می توانید با تغییر دادن خمیردندان و دوری از دمای شدید از درد دندان جلوگیری نمایید. اگر درد دندان شما به بیش از 30 ثانیه برسد، دندان شما دچار آسیب جدی تری شده است.    

موارد که در زیر به آن اشاره شده است از موارد حساس شدن به دما می باشند:

  • دندان پوسیده شده
  • دندان دچار شکستگی
  • استفاده از پرکننده های فرسوده یا شل شده
  • دیده شدن ریشه دندان
  • بیماری های مربوط به لثه

درد های دندان با ضربان‌

به هیچ عنوان درد های دندان ضربان دار را نادیده نگیرید. در صورتی که درد دندان شما طاقت فرسا شد، حتما به پزشک مراجعه نمایید. مشکلاتی نظیر تغییر رنگ لثه و خونریزی از مواردی است، که باید به پزشک مراجعه نمایید.  

12 راه کار کاربردی و ساده برای درمان دندان درد

درمان های موقت در خانه جایگزین موقت درمان های دندانپزشکی می باشد و فقط یک پزشک می تواند با ارزیابی سلامت دندان و دهان به مشکلات ریشه پی ببرد.

درمان دندان درد در خانه

1. از نخ دندان، مسواک و دهانشویه استفاده نمایید.

بهترین روش برای کمتر کردن درد دندان تمیز کردن دندان ها است. بعضی اوقات غذا در بین دندان ها گیر می کند و با تحریک کردن لثه دچار درد خفیف دندان می شوید. با آهستگی و با یک نخ دندان بین دندان ها را تمیز کنید و با استفاده از خمیردندان دارای فلوراید دندان ها را مسواک بزنید و در آخر با دهانشویه به مدت 30 ثانیه دهان خود را بشویید.     

2. داروهایی که می توانید بدون نسخه استفاده کنید.

بسیاری از مسکن ها می توانند درد دندان را کاهش دهند ، اما NSAID‌ ها هم التهاب را کاهش می دهند و هم درد را تسکین می دهند.

اگر درد دندان شدیدی دارید، می توانید با تماس گرفتن با دندانپزشک و تائید آن از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن را استفاده نمایید.

3. استفاده کردن از بنزوکائین

برای درمان درد دندان البته از نوع خفیف و متوسط می توانید از ژل ها و پماد های موضعی مبتنی بر بنزوکائین استفاده نمایید.شما می توانید از این نوع محصولات همراه با مسکن های غیر استروئیدی استفاده کنید. این نوع دارو ها را با تجویز دکتر استفاده کنید.

4. یکی دیگر از راه های درمان دندان درد خوابیدن با سر بالا می باشد.

خوابیدن با سر بالا

معمولا کسانی که دندان درد دارند، در شب با درد بیشتری مواجه می شوند. برای درمان دندان درد در شب می توانید، با استفاده از چند بالشت نرم در زیر سر و بالا نگه داشتن سر می توانید درد را کاهش دهید.بالا نگه داشتن سر می تواند، بسیاری از فشار ها را کم کند که یکی از این ناراحتی ها دندان درد است. 

5. شستشو دادن دهان و دندان با آب نمک

شستشو دهان و دندان ها با آب نمک هم یکی دیگر از راه های درمان دندان درد  است. شما می توانید دهان و دندان های خود را برای مدت 30 ثانیه با یک لیوان آب و یک قاشق چای خوری شستشو دهید. این کار را در 2 مرحله انجام دهید و به صورت مکرر هر 4 تا 6 ساعت این کار را انجام دهید. این کار باعث می شود، که غذا های گیر کرده در اطراف دندان جدا شوند. آب نمک یک محلول بسیار ضد عفونی و طبیعی به شمار می آید. این محلول می تواند تورم و التهاب را نیز کاهش دهد.    

6. شستن دهان و دندان ها با محلول پراکسید هیدروژن

از این این محلول می توانید برای از بین بردن باکتری ها و درمان دندان درد استفاده کنید. این محلول تشکیل شده از (محلول ۲۵ درصد یا ۱.۴ پراکسید هیدروژن مخلوط با ۷۵ درصد یا ۳.۴ آب) می باشد. این محلول به صورت موقت درد دندان را تسکین می دهد. این محلول را مانند محلول آب و نمک به مدت 30 ثانیه دهان را با آن بشویید و سپس آن را بیرون بریزید. استفاده از این محلول هر 4 تا 6 ساعت انجام گیرد.        

7. استفاده ازکمپرس روغن میخک

میخک

روغن میخک سرشار از مواد تسکین دهنده است، که می تواند در درمان دندان درد مفید باشد. یک جزء کلیدی روغن میخک اوژنول است، که خواصی مانند: ضد درد، ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی را دارد. روغن میخک بسیار قدرتمند است، پس از خوردن آن خودداری نمایید.

8. استفاده از جوش شیرین

شما می توانید برای درمان دندان درد یک پنبه را با آب مرطوب نمایید و آن را آغشته به جوش شیرین کنید و بر روی دندان آسیب دیده بگذارید. روش دوم اینکه می توانید جوش شیرین را با آب مخلوط نمایید، به طوری که کاملا حل شود و به عنوان دهانشویه از آن استفاده نمایید. در طول شبانه روز از این محلول 2 یا 3 بار استفاد نمایید. محلول جوش شیرین می تواند ماهیت ضد باکتری داشته باشد و عفونت های لثه را نیز درمان می کند.

9. استفاده از چای نعناع فلفلی

این نوع چای می تواند لثه های حساس را تسکین دهد. طریقه ساخت این چای به این صورت است، که یک قاشق چایخوری نعناع خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 20 دقیقه آن را دم نمایید و کمی صبر کنید، که دمنوش خنک شود. دهان خود را با آن بشویید و درد لثه را کاهش دهید.

10. استفاده از کیسه یخ

شما می توانید برای تسکین و درمان دندان درد از یک کیسه حاویه یخ استفاده کنید. مخصوصا اگر درد شما ناشی از ضربه باشد. کیسه یخ را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی محل آسیب دیده بگذارید. تا 48 ساعت این کار را انجام دهید.

11. استفاده از طب فشاری

یک نقطه در عضله فک بالا و پایین وجود دارد، که با فشار دادن آن نقطه به طور معجزه آسایی درد دندان را تسکین می دهد. با فشار دادن دندان ها به هم این عضله بیرون می زند؛ سپس دهان خود را باز نمایید و با انگشت شست آن را به مدت 1 تا 2 دقیقه از دو طرف صورت فشار دهید، خواهید دید که چقدر معجزه می کند.   

12. استفاده از چای کیسه‌ای

استفاده از یک چای کیسه ای می تواند درد دندان شما را کاهش دهد. به این صورت که، یک چای کیسه ای سرد یا گرم را روی دندان خود قرار دهید. بهتر است که از یک چای کیسه ای گرم استفاده کنید.  

بدن شما در زمان درد می خواهد که شما را از نوعی آسیب در بدنتان آگاه نماید. نوع درد نشانگر مشکل اصلی در بدنتان است. به عنوان مثال، خوردن غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم و درد گرفتن دندان دلالت به مینای دندان و یا حتی شکستگی دندان دارد. درد های بیشتر امکان آبسه است.

بهترین راه برای بهبود یافتن درد دندان و درمان آن مراجعه به دندانپزشک و احتمالا استفاده از یکی از روش های درمان مثل عصب کشی است. اما اگر زمان و موقعیت رفتن به دندانپزشکی را ندارید، می توانید با استفاده از این مقاله برای درمان دندان درد در خانه استفاده نمایید.     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک دندانپزشکی آماریس

021-1234567

نوبت‌دهی آنلاین