کلینیک دندانپزشکی آماریس

نوبت‌دهی آنلاین

عصب کشی

عصب کشی چیست؟ چرا برخی از مردم دچار مشکل در عصب دندان خود می شوند؟ درمان ریشه چگونه است؟

شما ممکن است کلمه اندودنتیکس را نشنیده باشید ، اما 100٪ با عصب کشی، درمانی که برای نجات دندان های طبیعی استفاده می شود ، آشنا هستید.

درمان ریشه ( Root Canal Therapy) از سه کلمه تشکیل شده است (Root به معنی ریشه ، Canal به معنی مجرا و Therapy به معنی درمان است).

درمان ریشه ، که به اشتباه عصب کشی نیز نامیده می شود ، یکی از مهمترین درمانها در دندانپزشکی است.

درمان ریشه

نحوه انجام عصب کشی

درمان ریشه به این صورت است که ابتدا کانال ریشه و حفره دندان که شامل بافت عصبی ، رگهای خونی و سایر بافتهای سلولی است کاملاً برداشته و تخلیه می شود ، سپس تمیز می شود و با سوهان دندانپزشکی کوچک شکل دهی و در انتها با محلول شستشو ضد عفونی می شود.

معمولا محل درمان شده با ماده ای پر می شود که به آن آمالگام می گویند، اما امروزه تنها آمالگام نیست که برای پر کردن دندان استفاده می شود ، گزینه های بهتری مانند کامپوزیت ونیر نیز وجود دارد که هم رنگ دندان هستند و زیبایی خاصی به دندان می دهند.

همه می دانیم که هیچ درمانی ، به جز ایمپلنت دندان نمی تواند جایگزین دندان طبیعی شود ، پس چه بهتر که مراقبت های لازم را به درستی انجام دهیم و با مراجعه مداوم به دندانپزشک مشکلات احتمالی را سریعاً درمان کنیم.

وقتی پالپ یا مغز دندان آسیب دیده یا آلوده شده است ، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید و عفونت را برطرف کنید ، در غیر این صورت پوسیدگی گسترش می یابد و دیگر پشیمانی سودی ندارد.

اولین توصیه ای که متخصصان دارند این است که برای تشخیص به موقع و درمان به موقع به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید ، اما در برخی موارد به خصوص ریشه دندان علائم و نشانه هایی وجود دارد که باعث می شود شما به دندانپزشک مراجعه کنید.

عصب کشی دوباره یا درمان مجدد ریشه

علائم نیاز به درمان ریشه چیست؟

سه علامت که شما به عصب کشی یا همان درمان ریشه دندان نیاز دارید وجود دارد.

درد دندان هنگام غذا خوردن

حتما برای شما هم پیش آمده است که هنگام غذا خوردن ، دندان هایتان درد می کند ، اما به آن توجه نکردید و فکر می کردید که خود به خود بهبود می یابد؛ اما واقعیت این است که این درد باید جدی گرفته شود ، در غیر این صورت حتی پس از مدتی ممکن است دندان های خود را از دست بدهید.

این درد نشان می دهد که دندان شما پوسیده است و باید در اسرع وقت درمان شود ، در غیر این صورت به ریشه و پالپ دندان می رسد ، در این زمان باید عصب کشی انجام شود. همیشه بهتر است بگوییم پیشگیری بهتر از درمان است ، بنابراین بهتر است مراقبت های مناسب را انجام دهید تا دندان های شما مشکلی نداشته باشند.

حساسیت دندان به دمای گرم و سرد

اگر ریشه دندان آسیب دیده باشد ، به حرارت سرد و گرم حساس است. به عنوان مثال ، وقتی چای داغ یا بستنی سرد می نوشید ، احساس درد می کنید و این احساس نشان می دهد که پوسیدگی به ریشه دندان رسیده و باید در اسرع وقت درمان شود.

اگر درمان به موقع انجام نشود ، دندان طبیعی از بین می رود.

درد یا تورم لثه

تورم یا درد در لثه ها نشان دهنده وجود عفونت بین دندان ها و بیماری لثه ها است؛ این نوع عفونت به راحتی در اطراف استخوان ها و بافت لثه گسترش می یابد که با گذشت زمان به درمان ریشه نیاز دارد.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم ، می توانید به دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی دکتر ابوذر شاکری ( آماریس کلینیک ) مراجعه کرده و با دندانپزشک و متخصص اندو مشورت کنید. همچنین می توانید به صورت آنلاین یا تلفنی با ما تماس بگیرید و هر سوالی دارید بپرسید.