کلینیک دندانپزشکی آماریس

کلینیک دندانپزشکی آماریس

نوبت‌دهی آنلاین

بهترین روشهای جایگزین کاشت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان یکی از اختراعات بسیار عالی و کاردبری دندانپزشکی است که امروزه از این درمان بسیار استفاده می شود. کاشت ایمپلنت دندان درمانی بسیار موفقیت آمیز می باشد. ولی با این اوصاف کاشت ایمپلنت برای همه افراد توصیه نمی شود.   

در این مقاله به 3 روش جایگزین کردن دندان از دست رفته خواهیم پرداخت؛ این روش ها بر پایه کاشت با ایمپلنت و بدون ایمپلنت می باشند.

پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته بر پایه ایمپلنت

روش کاشت یک روزه ایمپلنت دندان

هنگام بستن فیکسچر ایمپلنت

همانطور که از اسم این درمان مشخص است( کاشت ایمپلنت دندان فوری ) ، یک درمان فوری می باشد. این روش در یک روز انجام می شود.  

این روش به این صورت است که، بر روی ایمپلنت روکش دندان موقت گذاشته و با این کار جای دندان خالی را پر می کنند. 

این روش را برای بیمارانی استفاده می کنند که تمایلی به خالی ماندن جای دندان کشیده شده ندارند، مثلا اگر یکی از دندان های جلویی افتاده باشد. 

درضمن باید استخوان فک بیمار تحمل فشاررا داشته باشد و ایمپلنت را پشتیبانی کند.

روش انجام دادن مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت نوعی ایمپلنت است، که قطر کمی دارد. معمولا قطر آن کمتراز 3 میلیمتر می باشد. اندازه ایمپلنت معمولی از مینی ایمپلنتها بیشتراست. مینی ایمپلنت را معمولا برای ثابت نگهداشتن دندان مصنوعی استفاده می کنند. بیمارانی هستند، که نمی توانند ایمپلنت معمولی استفاده کنند و بهترین گزینه برای آن ها استفاده از مینی ایمپلنت است.  

استفاده از اوردنچر ایمپلنتی

روش اوردنچر چهار ایمپلنتی یک از روشهای کاشت ایمپلنت دندان است که به آن دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت نیز گفته می شود. از این روش برای ثابت نگه داشتن دندان های کامل فک استفاده می کنند.

در این تکنیک کاشت ایمپلنت دندان با استفاده از چند ایمپلنت دندان در استخوان فک در نزدیکی دندان های جلویی قرار می گیرند؛ با این کار یک قاعده محکم برای نگه داشتن دندان های مصنوعی ایجاد می کنند.  

این تکنیک کاشت ایمپلنت دندان برای افرادی استفاده می شود که نمی خواهند یا نمی توانند پیوند استخوان را انجام دهند و با استفاده از این روش دندان های ثابت و محکمی را می توانند داشته باشند.

برای این روش چند جلسه مراجعه به دندانپزشک شامل یک جلسه برای کاشت ایمپلنت ها و چند جلسه برای 3 تا 6 ماه آینده بعد از اینکه ایمپلنت ها کاملا جوش بخورد و در انتها یک جلسه برای نصب دندان مصنوعی باید در نظر داشته باشید. 

باید در طی این مراحل یک برنامه غذایی محدود داشته باشید، تا زمانی که استخوان و لثه کاملا خوب شود.

پر کردن جای خالی دندان با روش های دیگر و بدون ایمپلنت

2 دلیل که باعث می شود، شما از از روش های دیگر به جای کاشت ایمپلنت دندان استفاده نمایید:

دلیل اول اینکه شما شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت را ندارید.

برخی از افراد بعد از اینکه به دندانپزشک مراجعه می کنند، متوجه می شوند، که شرایط کاشت ایمپلنت دندان را ندارند.

مواردی است که باعث می شود، شما نتوانید کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهید.

  • سن بالای 60 سال
  • پرتو درمانی یا شیمی درمانی برای درمان سرطان
  • کمبود شدید تراکم استخوان در ناحیه فک
  • مصرف برخی داروها که در رشد استخوان تداخل ایجاد می‌کند.
  • یائسگی و کمبود سطح استروژن
  • عفونت شدید لثه
  • کشیدن بیش از حد سیگار
  • مصرف زیاد الکل
  • عدم کنترل بر دیابت

دلیل دوم اینکه ممکن است توانایی مالی انجام ایمپلنت دندان را نداشته باشید.

بنا به هر دلیلی که نتوانستید کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهید ، روش هایی وجود دارد که میتوان جای خالی دندانها را با آنها پر کرد.

روش های جایگزین ایمپلنت

استفاده از بریج ثابت

یکی از روش هایی که می توانید دندان های از دست رفته را جایگزین نمایید استفاده از بریج ثابت می باشد. در این روش پروتز مصنوعی به دندان های طبیعی چسبیده می شود. 

این روش می تواند برای افرادی که ۱ یا ۲ دندان خود را از دست داده اند مناسب باشد.

در روش بریج ثابت باید در مجاور دندان از دست رفته دندان سالم وجود داشته باشد، تا به عنوان تکیه گاه بتوان از آن ها استفاده کرد.

به این دندان ها اباتمنت یا پایه نیز گفته می‌شود و به دندان مصنوعی که جای دندان از دست رفته را پر می کند پونتیک می گویند.

جنس بریج دندان ممکن است، که از فلزات گران بها مانند طلا و حتی فلزات گران قیمت تری ساخته شود.

یکی از مضرات بریج دندانی این است که از دندان های طبیعی سالم کمک می گیرد، اما ایمپلنت فقط متکی به خودش می باشد و سلامت دندان های دیگر را به خطر نمی اندازد.

برای قرار دادن بریج باید دندان های اطراف تراشیده شود، تا بتوان آن را نصب نمود.   

با تراشیدن دندان طبیعی خطراتی چون آسیب به مینای دندان، تحمل بار و فشارهای بریج دندان بوجود می آید.

مراقبت های بریج دندان بسیار ویژه تر است، دندان بریج به مسواک زدن و نخ دندان بیشتری نیاز دارد؛ اما ایمپلنت همانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت آنچنانی ندارد.  

اغلب ترمیم هایی که مربوط به دندان می باشند، طی مدت زمانی طول عمرشان به پایان می رسد و باید تعویض شوند، چه بر روی دندان باشد و یا قسمتی از بریج دندان. با این شرایط باید قسمتی از بریج دندان که آسیب دیده است را به طور کامل عوض نمایید که موجب می شود هزینه زیادی را پرداخت کنید. اما برای ترمیم ایمپلنت دندان به ندرت هزینه کمی باید بپردازید و آن هزینه روکش ایمپلنت است.

بریج ثابت چه فایده هایی دارد؟

اگر بریج دندان به دست یک متخصص انجام شود دقیقا شبیه به دندان طبیعی است. شما می توانید سایه و رنگ دندان بریج را همانند دندان های مجاور درست کنید.

اگر دندان های طبیعی شما دچار آسیب و پوسیدگی باشند و یا تغییر رنگ یا شکل بدی داشته باشند می توانید با انجام بریج دندان آن ها را نیز ترمیم کنید و با یک تیر ۲ نشان بزنید! 

انجام دادن بریج دندان زمان کمتری نسبت به ایمپلنت صرف می کند. بریج دندان گاهی هزینه کمتری هم دارد.

استفاده از دندان مصنوعی نیمه یا پارسیل

این نوع دندان به عنوان پروتز مصنوعی می باشد و با تکیه به دندان های طبیعی ثابت در جای خود قرار می گیرد. اما باید بدانید که این نوع دندان را به عنوان دندان غیر ثابت و متحرک می شناسند.

متصل شدن این نوع دندان به وسیله چند قلاب به دندان های مجاور است. جنس این نوع دندان از آکریلیک و در بعضی مواقع با قاعده کبالت و کروم تقویت می شوند. بعضی از این نوع دندان ها هم از نایلون ساخته می شوند. 

این روش کمتر باعث آسیب به دندان های طبیعی می شود و نیازی به تراشیدن ندارد اما به دلیل اینکه جای درست و مناسبی برای نگهداری آن نیست موقع غذا خوردن و صحبت کردن دچار اختلال می شوید.

این نوع درمان ارزان ترین روش می باشد. از نظر زیبایی ایمپلنت نسبت به این نوع دندان از درجه بالاتری برخوردار است. استفاده از این نوع دندان باعث تحلیل رفتن استخوان فک می شود.

دندان مصنوعی غیر ثابت چه فوایدی دارد؟

به دلیل قیمت کمتری که این نوع دندان دارد افراد زیادی می توانند ازآن استفاده نمایند. استفاده از این نوع دندان جای خالی دندان های آسیب دیده را پر می کند و باعث می شود که اعتماد به نفس بیشتری هنگام لبخند زدن داشته باشید.

طراحی این نوع دندان اگر به درستی انجام شده باشد تکلم شما را بهبود می بخشد. اگر دندان های دیگری را از دست بدهید، به این نوع دندان می توانید پروتز جدید اضافه کنید. این نوع دندان زمان کوتاه تری را برای ساختن نیاز دارد.

استفاده از ست کامل دندان مصنوعی غیر ثابت یا متحرک

 این نوع دندان بر روی لثه جای داده می شود و قیمت کمتری دارد و تهاجمی هم نیست ولی بیماران با این نوع دندان خیلی راحت نیستند. این نوع دندان حجم زیادی داشته به خصوص فک بالا که تمام سقف دهان را می پوشاند.

این شرایط موجب می شود، که حس چشایی و تکلم به درستی کار نکند. حتی در غذا خوردن هم دچار مشکل می شوید، بطوری که برخی غذا ها را به هیچ عنوان نمی توانید بخورید.

این نوع دندان ها که دندان مصنوعی کامل متحرک نامیده می شوند، در مواقعی مثل غذا خوردن ، حرف زدن و حتی لبخند زدن دائما در حال حرکتند. برای ثابت نگه داشتن دندان های مصنوعی می توانید از چسب مخصوص دندان استفاده نمایید.    

اگر دندان مصنوعی زیاد در دهان حرکت کند، موجب درد در لثه می شود و استخوان فک را دچارتحلیل می کند.

دندان مصنوعی کامل متحرک چه فوایدی دارد؟

این روش برای پر کردن جای خالی دندان ها بسیار سریع می باشد و قیمت کمتری هم دارد.    

با گذاشتن دندان مصنوعی اعتماد به نفس بیمار بالا می رود. اگر دندان مصنوعی به درستی در جای خود قرار بگیرد، گونه و لب را به خوبی پشتیبانی می کند. 

اگر مدت زمان زیادی است که دندان های خود را از دست داده اید، دندان های مصنوعی شما را بسیار جوان تر می کند. نداشتن دندان باعث می شود که گونه و لبها به سمت داخل بروند و شما را شکسته و پیر نشان دهند، دندان مصنوعی جلوی این پیری را می گیرد.  

اگر ست کامل دندان مصنوعی را استفاده نمایید، موجب می شود که در غذا خوردن هم احساس بهتری داشته باشید. از همه مهم تر این راهکار غیر جراحی است و با قیمتی مناسب و ارزان تر.  

دندان مصنوعی کامل متحرک

استفاده از بریج دندان باله دار یا مریلند

نام دیگر بریج دندان باله دار بریج مریلند می باشد. این روش فقط برای دندان های جلویی مورد استفاده قرار می گیرد. از این روش به این دلیل برای دندان های جلو استفاده می کنند، که زیاد موقع غذا خوردن تحت فشار نیست.   

این نوع بریج دندان همانطور که از نامش معلوم می باشد، به وسیله باله هایی به سطح پشت دندان های مجاور می چسبد. 

این روش نیازی به تراشیدن دندان ها ندارد. با این حال امکان دارد، که در بعضی مواقع مقداری از مینای دندان برداشته شود.

جنس این باله ها از آلیاژ فلزی درست شده است. این دندان ها از روکش سرامیکی برخوردار هستند. در برخی مواقع از پروتز تمام سرامیک یا زیر کونیا استفاده می شود.

این نوع بریج زیاد محکم نمی باشد، اما گاهی برای جایگزینی دندان های از دست رفته خوب است. 

اگر فشار زیاد به این نوع دندان بیاورید امکان جدا شدن بریج از دندان وجود دارد و باید دوباره آن را بچسبانید.

از این روش برای ترمیم موقت هم در زمان مراحل کاشت ایمپلنت استفاده می کنند.

بریج دندان باله دار چه فوایدی دارد؟

این روش اغلب نیازی به تراشیدن دندان های مجاور ندارد و قیمت پایین تری هم نسبت به بریج دندان ثابت دارد. این روش زیبایی را به شما بر می گرداند. یک لبخند زیبا، راحت تر غذا خوردن و تکلم بهتر برای شما میسر می شود.    

در هنگام خالی ماندن جای دندان چه مشکلاتی برای شما پیش می آید؟

در صورت خالی ماندن جای دندان با مشکلات زیادی مواجه می شوید. اولین مشکل اینکه استخوان های فک دچار تحلیل می شوند. 

در زمان داشتن دندان استخوان های اطراف فک دائما در حال تحریک شدن هستند و حجم و تراکم خود را نگه می دارند، در صورت نداشتن دندان دیگر این اتفاق نخواهد افتاد. البته باید این را بدانید که در یک سال اول بعد از کشیدن دندان سرعت کاهش حجم و تراکم بیشتر است، ولی به مرور زمان کاهش می یابد.  

به این صورت که در یک سال اول پهنای استخوان فک تا 24% کاهش می یابد و ارتفاع فک هم به مرور کم تر می شود.

این اتفاق موجب می شود، که مشکلاتی مانند کاهش زیبایی دهان ، دندانها و صورت را داشته باشید. 

خالی ماندن جای دندان

خالی ماندن جای دندان باعث می شود، که دندان های اطراف به سمت جای خالی دندان حرکت کنند و از مسیر خود خارج شوند. با این شرایط وضعیت دندان ها به هم می ریزد. پس اگر قصد کاشتن ایمپلنت را دارید بهتر است، که سریع تر این کار را انجام دهید.

اگر برای پر کردن جای خالی دندان تاخیر کنید احتمال نیازبه پیوند استخوان و هزینه ها را بالاتر برده اید! 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک دندانپزشکی آماریس

کلینیک دندانپزشکی آماریس

نوبت‌دهی آنلاین