اشتباهات رایج در لمینت کردن دندان ها که موجب بروز مشکلاتی خواهد شد را در این مطلب بررسی خواهیم کرد. پس تا انتهای این مطلب با کلینیک آماریش همراه باشید.

امروزه برای زیباتر شدن ظاهر لبخند از لمینت سرامیکی استفاده می کنند. به همین دلیل است که این کار بسیار مورد استقبال قرار گرفته و متقاضیان زیادی هم دارد. در این عرصه دندانپزشکان زیادی مشغول به کار هستند.   

با لمینت کردن دندان ها اعتماد به نفس شما همراه با زیبایی لبخند چندین برابر خواهد شد. رخدادهای خوبی هم برای دندان های شما پیش می آید. ولی اگر به درستی این کار انجام نشود؛ منجر به مشکلاتی شده، که از انجام دادن لمینت پشیمان خواهید شد!

لمینت کردن دندان ها یکی از کارهایی می باشد که در آن باید به بسیاری نکات دقت نمایید. لمینت دندان برای تعداد زیادی از دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. لمینت دندان معمولا برای زیبایی به کار می رود، اما در برخی اوقات از لمینت کردن دندان ها برای ترمیم نیزاستفاده می شود.

لمینت دندان باید با لثه و دندان ها هماهنگ باشد و موجب اختلال در جویدن غذا، تلفظ و بهداشت دهان و دندان  نشود.

نداشتن تقارن در بافت نرم (لثه)

نداشتن تقارن در بافت نرم (لثه)

لثه های دارای تقارن ، زیبایی لبخند را به شما می دهد. قوس دندان های بالا در قسمت جلوی دهان باید نسبت به دندان های کناری از نظر ارتفاع 1 تا 2 میلیمتر بیشتر باشد.

ارتفاع لثه در دندان های نیش مساوی است. در برخی افراد ممکن است از دندان های جلویی وسط مقدار کمی پایین تر باشد. هر چه به عقب دهان می رویم لثه به مرور کوتاه تر می شود.    

اگر قبل از اینکه به تقارن لثه ها دقت کنید شروع به درمان کنید، مطمئن باشید که در زیبایی به مشکل بر خواهید خورد. 

باید قبل از اینکه لمینت را انجام دهید به درمان لثه ها بپردازید. با ارتودونسی و عمل جراحی می توانید این عیب ها را درست کنید. دندان هایی که در جای درست نیستند و یا چرخیده اند، را قبل از لمینت با ارتودونسی درست می کنند؛ انجام این کار بسیار ضروری است. 

با استفاده از لیزر ژنژیوکتومی می توانید ارتفاع لثه ها را درست نمایید و یا برخی بیماران رابرای اینکه طول تاج دندانشان بیشتر شود به پریودنتیست (متخصص لثه) ارجاع می دهند.

این کارها را باید برای اصلاح کردن لثه ها انجام دهید، تا لمینت کردن دندان ها به خوبی انجام شود. 

عدم استفاده از مدل مومی یا وکس آپ لابراتواری

عدم استفاده از مدل مومی یا وکس آپ لابراتواری (یا طراحی دیجیتال اولیه)

طراحی کردن لمینت بسیار کار سختی است. پس برای اینکه بهترین کار انجام شود باید قبل از اجرای این کار با برنامه ریزی جلو بروید. در برخی از کلینیک های دندان پزشکی از مدل مومی استفاده می کنند. این کار مشکلات احتمالی در درمان را کاهش می دهد، به این دلیل که نتیجه های احتمالی بر روی مدل نمونه قابل مشاهده می باشد. با این کار تمامی اتفاقات و مشکلات ممکن قبل از شروع به لمینت کردن دندان ها را جلوگیری می کنند. این کار را معمولا برای درمان های موقت هم انجام می دهند.      

عدم همکاری و مشورت با لابراتوار ودندان ساز با تجربه.

عدم همکاری و مشورت با لابراتوار ودندان ساز با تجربه. 

یک دندانپزشک باید با افرادی کار کند که بسیار کارکشته و مجرب باشند، چون ساخت لمینت سرامیکی کار بسیار ظریف و هنری است. نتیجه نهایی کار بستگی به نوع ساخت ترمیم دارد. 

لمینت سرامیکی
لمینت کردن دندان ها

قانون 10 – 8 – 4

یک دندانپزشک نباید خود را درتله بیمار بیاندازد. مراجعه کننده معمولا می خواهد فقط 6 دندان جلویی را لمینت کند، چون زمانی که جلوی آینه لبخند می زند فقط دندان های جلویی را مشاهده می کند.

 باید بدانیم که، در بعضی از لبخند ها دندان های بیشتری دیده می شود، که در برخی 8 دندان و در برخی 10 دندان هم دیده می شود.       

بیمار امکان دارد که فقط دندان های جلویی یعنی 6 دندان خود را لمینت کند، اما در آخر رضایت کافی نداشته باشد! 

معنی قانون 10 – 8 – 4  این است که برای زیبایی بیشتر لبخند بهتر است، که با برنامه ریزی دندان ها را لمینت کنند. که معمولا تعداد لمینت کردن دندان ها 7 تا10 یا 8 تا 10 دندان جلویی است. 

زمانی که بیمار از رنگ دندان های خود راضی باشد و می توانند با بلیچینگ دندان ها را سفید کنند، معمولا بهترین راه برای محافظت از سلامت و یک رنگی دندان ها ،لمینت شدن 4 دندان جلویی کافی است.

اما اگر بیمار بخواهد که تغییر زیادی در لبخند داشته باشد، باید حدود ۱۰ تا ۱۲ دندان را لمینت کند. معمولا تمام دندان ها نیاز به درمان ندارند.

برخی از افراد هستند، که دندان های آسیاب کوچک اول کاملا در لبخندشان دیده می شود و در برخی ها هم دندان های آسیاب کوچک دوم دیده می شوند. هر تعداد از دندان ها که موقع لبخند زدن دیده می شوند باید لمینت شوند.   

دیده شدن لکه در زیر لمینت

دیده شدن لکه در زیر لمینت یکی از اشتباهات رایج است، که بیمار به همین دلیل دوباره تحت درمان قرار می گیرد. معمولا چنین اتفاقاتی ناشی از نشت میکروسکوپی است. دلیل این لکه ها استفاده از محلول سولفات آهن به عنوان عامل هموستاتیک (بند آوردن خونریزی) یا آلودگی حین چسباندن لمینت می باشد.

دیده شدن لکه در زیر لمینت

عدم عکس گرفتن از دهان  

یکی از اشتباهات رایج که وجود دارد این است که بعضی دندانپزشکان از قبل و بعد درمان عکس نمی گیرند. این نوع عکس ها در پرونده بیمار ثبت می گردد و برای بسیاری ازکارها مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از این عکس ها شامل:

انجام ندادن قالب گیری از هر دو فک

یکی از کارهای بسیار مهم بعد از درمان لمینت کردن دندان ها، گرفتن قالب از هر دو قوس دندان است، که اگر بیمار برای درمان مجدد مراجعه کرد، این قالب ها می توانند مفید باشند.

سهل انگاری برای مشاوره و ارتباط با بیمار

یک دندانپزشک باید برای بیمار خود وقت مشاوره بگذارد، تا از تمامی عیب ها، عوارض و مزایای لمینت کردن دندان ها برای بیمار توضیح دهد، تا بیمار کاملا توجیه شود. خواسته های بیمار باید در زمان مشاوره مشخص گردد تا برای پزشک شفاف شود. احتمال دارد که دندانپزشک صلاح ببیند که درمان ارتودنسی (برای مرتب کردن دندانها) یا جراحی پریودنتال(برای لیفت و منظم کردن لثه) نیاز است؛ این موضوع باید با بیمار مطرح شود.

برخی درمان های دندانپزشکی باید قبل از لمینت کردن دندان ها انجام شود؛ به عنوان مثال:

بیمارانی که شرایط لمینت کردن دندان ها را ندارند:

یکی از اشتباهات رایج انتخاب نادرست بیمار است. به عنوان مثال برخی از بیماران هستند، که دندان قروچه دارند و برخی هم بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند و حتی کسانی هستند که مشکلات روحی روانی دارند و هیچگاه از دندان های خود راضی نیستند؛ چنین بیمارانی از دسته بیمارانی هستند، که نادرست انتخاب شده اند و نیاز به اصلاح مشکلات زیرساختی زیادی دارند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک دندانپزشکی آماریس

021-1234567

نوبت‌دهی آنلاین